Projekty Asociace eshopů
2015 – jednotný digitální trh EU
2016 – jednotná taxonomie AE
2016 – Certifikace dodavatelů Asociace eshopů DAE
2016 – 1. ročník soutěže - B2B roku a E-commerce služba roku
Jednotný digitální trh EU
Evropská komise na počátku května představila strategii pro jednotný digitální trh, který má posílit ekonomiku EU, usnadnit online obchod pro spotřebitele i firmy nebo reformovat autorské práva. EU má podle návrhu také věnovat pozornost online platformám, jako je Google nebo Facebook, zvýšit ochranu dat internetových uživatelů a víc sjednotit režimy DPH napříč unií.
Hlavní témy:
- zjednodušení obchodu
- doručování zásilek
- konec geoblockingu
- DPH
- autorské právo
- rychlé připojení
- ochrana osobních dat
- analýza online platforem
- big data
O dalším postupu, který by měl zaručit, aby se nerozhodovalo „o nás – bez nás“, i o účasti Asociace eshopů na tomto procesu Vás budeme informovat.
Jednotná taxonomie AE
Taxonomie – systematické třídění a přiřazování názvů, popisů zboží, kategorií nebo podkategorií zboží.
Ve většině eshopů a velkoobchodů, které mají pro nabídku a prodej svého zboží vytvořený eshop, se názvosloví zboží a hlavně jeho třídění do kategorií vyvíjelo živelně.
Historicky začaly eshopy prodávat zboží, o které byl největší zájem. Názvosloví zpočátku kopírovalo názvosloví v kamenných prodejnách, např. elektronika, bílá technika, malé spotřebiče… Názvosloví v eshopech následně používal také velkoobchod.
První pokusy o sjednocení taxonomie jsme zaznamenaly v Googlu a v cenových porovnávačích, zejména asi na jednom z nejznámějších – na Heuréce.
Bohužel, přirozeným vývojem od jednoduchého ke složitějšímu. Na nejdříve jednoduché 2-3 kategorie zboží se „lepily“ další, až vznikl současný stav. Názvosloví zboží se vyskytují v nesprávné podobě, která brání jeho správnému vyhledávání, aneb zařazení do porovnávačů zboží. Například: petang, petangue – koulená, nebo snow board – prkno, snou board… a jiné. Klient se neumí orientovat a eshop marně čeká…
O dalším postupu vás budeme informovat.